Valpspekulanter

När sommaren är här är det alltid fler som hör av sig om valpar, och det är förståeligt. Men jag skulle vilja ge er några tips. Många som ringer eller mailar presenterar sig väl och ställer frågor om rasen och visar ett enormt intresse, precis som det ska vara. Och det är det man vill höra.
Vem ni är, var ni bor, varför ni vill ha en fransk bulldogg. Om ni jobbar, studerar, är hemma och hur ni har tänkt att valpen ska spendera sin tid. Ingen hund ska behöva vara ensam om dagarna. Det finns tom en lag att man inte får lämna en hund och speciellt inte en valp ensam för länge.
Var är ni intresserade av att göra med eran hund? Givetvis är alla hundar sällskaps hundar, men har ni förhoppningar om att träna något, tex rallylydnad eller annat. Kanske är ni utställningsintresserade? Allt sånt är bra att lägga fram, för att man ska finna en valp som passar just dig och dina förhoppningar.
Har ni barn i ung ålder eller planerar barn? Har ni tiden för en liten valp och sedan vuxen hund som behöver och kräver uppmärksamhet och tid även då en ev bebis kommer? Att skaffa en hund är ett stort steg och kräver ansvarstagande för de valpar som flyttar gör det med förhoppningen att alltid få bo kvar där livet ut.
Vet du något om rasen? Om inte läs på lite grann, mycket frågor kan komma upp om ur dom är, sjukdomar i rasen och annat. Fransk bulldogg är en ras som har en del problem och de problemen bör man vara medveten om. Långt ifrån alla blir sjuka men man bör tänka på att frallor precis som andra trubbnosiga raser är värmekänsliga och hudproblem, andningsproblem och allergier förekommer. Dock är det ju något som vi uppfödare vill slippa och försöker arbeta bort. Alla uppfödare arbetar på olika sätt så fråga den uppfödaren hur den ställer sig till de olika faktorerna som känns viktiga för dig. De flesta uppfödare jag inkluderar svarar gärna på frågor om rasen och allt som rör den.

Fick ett samtal i morse "hej har du nån hund till salu?" jag svarade lite förvånad över introduktionen "eeeh...nej" då kontrade den i luren med "planerar du några valpar snart?" jag svarade fortfarande förvånad "nej planerar inget före kanske nästa år" då avslutade den i luren med "ok! hejdå!"

Det lät nästan lite som att jag lagt ut en gammal cykel på annons, det var det samtalet som fick mig att vilka skriva detta inlägg, får flertalet mail också där de kan skriva "hej jag vill köpa en valp, har du några" dessa personer kan mycket väl vara den perfekta valpköparen men man känner ju ingen stor lust att besvara dem, då man vill veta mer än att de vill ha en valp. Det är ändå ett levande ting det handlar om, en valp man lagt ner så mycket tid och betänksamhet över att få till världen, som jag sitter hemma med i minst 8 veckor och ser hur den öppnar sina ögon första gången, tar sina första stappliga steg och sedan ser växa upp till en egen individ. Som jag gärna vill följa under livetsgång och se hur den utvecklas hur den har det osv. Det är ett djur jag satt till världen, klart jag vill veta mer om personerna som intresserar sig för mina valpar. Och det vill de andra uppfödarna också. Det behöver inte alls vara märkvärdigt, bara berätta lite som sig själv och det jag tagit upp innan.

Jag önskar alla som vill dela sin vardag med en fransk bulldogg stort lycka till i er jakt. Det finns många bra uppfödare, hör av er till dem ni tycker är intressanta, det är ju viktigt för både valpköpare och uppfödare att man känner att man får en bra kontakt.

Vill ni läsa mer om rasen fransk bulldogg vill jag tipsa er om dessa sidor.

http://www.fbksverige.se (rasklubbens hemsida, där finns även uppfödare listade)
http://www.friskafrallor.info (här finns info om olika vanliga och ovanligare åkommor och sjukdomar)

Sen skulle jag även vilja ta upp det store problemet med insmugglade hundar och hundar som köps in för att sedan säljas i Sverige. Detta är inget annat än en industri för att tjäna pengar på vår populära ras. Tyvärr utan kunskap om rasen och vad som ligger bakom föräldrar osv. Har fått många ledsna samtal från människor som råkat ut för detta och köpt i god tro utan att veta vad de gett sig in på och i slutändan förlorat sin hund i sjukdom. Så tänk er för, dessa personer annonserar på blocket, vilket i stortsett ingen annan uppfödare i dagensläge gör. Så var försiktiga! Här kan ni läsa en text från Svenska Kennel Klubben.
 
http://www.skk.se/nyheter/2013/7/ska-du-kopa-hund-bli-inte-lurad/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0